Святоотеческое наследие
Русскій Порталъ- Церковный календарь- Русская Библія- Осанна- Святоотеческое наслѣдіе- Наслѣдіе Святой Руси- Слово пастыря- Литературное наслѣдіе- Новости

Святоотеческое наслѣдiе
-
Гостевая книга
-
Новости
-
Написать письмо
-
Поискъ

Святые по вѣкамъ

Изслѣдованiя
-
I-III вѣкъ
-
IV вѣкъ
-
V вѣкъ
-
VI-X вѣкъ
-
XI-XV вѣкъ
-
Послѣ XV вѣка
-
Acta martyrum

Святые по алфавиту

Указатель
-
Свт. Іоаннъ Златоустъ
А | В | Г | Д | Е
-
З | И | І | К | Л
-
М | Н | О | П | Р
-
С | Т | Ф | Х | Э
-
Ю | Ѳ
Сборники

Календарь на Вашемъ сайтѣ

Ссылка для установки

Православный календарь

Новости сайта



Сегодня - суббота, 24 iюня 2017 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 17.
Если вы нашли ошибку на странице, выделите ее мышкой и щелкните по этой ссылке, или нажмите Ctrl+Alt+E

IV ВѢКЪ

Преп. Ефремъ Сиринъ († ок. 379 г.)

Преп. Ефремъ, заслужившій своими высокими поученіями названіе Сирскаго пророка и учителя, родился въ началѣ IV вѣка въ Месопотаміи, въ г. Низибіи, отъ небогатыхъ родителей-земледѣльцевъ, которые, отличаясь христіанскими добродѣтелями, воспитывали своего сына въ страхѣ Божіемъ. Но лѣта юности не прошли для Ефрема безъ нѣкоторыхъ увлеченій и преткновеній. Отъ природы пламенный, онъ былъ раздражителенъ и въ юности своей, какъ самъ онъ говорилъ, нерѣдко ссорился, поступалъ безразсудно и сомнѣвался даже въ промыслѣ Божіемъ. Его напрасно обвинили въ похищеніи овецъ и посадили въ темницу. Здѣсь Ефремъ удостоился слышать голосъ, призывающій его къ благочестію. Оправданный на судѣ и освобожденный изъ темницы, онъ, увидѣвъ въ этомъ руку Божію, премудро правящую міромъ, оставилъ мысль о случайности совершающагося съ человѣкомъ и позналъ, что «есть Око, надъ всѣмъ назирающее» и карающее всякое преступленіе. Возвратясь домой, онъ оставилъ міръ и удалился въ горы къ преп. Іакову Низибійскому (см. 13 янв.). Подъ руководствомъ преп. Іакова онъ упражнялся въ строгихъ подвигахъ благочестія и усердно изучалъ Св. Писаніе. далѣе>>

Творенія

Преп. Ефремъ Сиринъ († ок. 379 г.)
Писанія духовно-нравственныя.

98. Къ монаху Іоанну.

Всѣ приходящіе къ Богу и желающіе сподобиться вѣчной жизни по преимуществу должны неукоризненно соблюдать православную вѣру, и ни для успѣшнаго полученія чиновъ, ни изъ ласкательства предъ сильными, или по страху къ нимъ не дѣлаться предателями неоцѣненнаго сокровища вѣры. Если бы умирая, особливо же умирая за благочестіе, поступали мы подъ другую власть: то справедливо было бы ужасаться намъ смерти. Но одинъ и тотъ же Господь живыхъ и мертвыхъ. Посему для чего бояться смерти? Апостолъ говоритъ: Никтоже насъ себѣ живетъ, и никтоже себѣ умираетъ. Аще бо живемъ, Господеви живемъ: аще же умираемъ, Господеви умираемъ. Аще убо живемъ, аще умираемъ, Господни есмы. На сіе бо Христосъ и умре и воскресе и оживе да и мертвыми и живыми обладаетъ (Рим. 14, 7-9). Если не сложимъ съ себя тѣла ради добродѣтели, то подвергнемся сему по необходимости, когда пріидетъ смерть. Итакъ, съ усердіемъ надобно намъ подвизаться за правое исповѣданіе Господа нашего Іисуса Христа.

Когда вѣра сильна и процвѣтаетъ, тогда не всѣ вѣрные дѣлаются явными: кто домогаясь похвалъ, лицемѣрно держится праваго ученія вѣры, а кто, боясь порицанія, стоитъ въ вѣрѣ. Но какъ скоро настало гоненіе, или угрожаетъ опасность ради слова, тотчасъ обнаруживаютъ они страстное состояніе душъ своихъ. Такимъ образомъ нерѣдко погибали многіе. До наступленія гоненія благочестивые провозглашали иныхъ держащимися праваго ученія и даже защитниками благочестія: но какъ скоро наступало гоненіе, сіи, украшавшіеся прежде именемъ вѣрныхъ, отступивъ, оказывались поборниками злочестія и жестокими гонителями, сожженными своею совѣстію (1 Тим. 4, 2); потому что въ нихъ любовь къ тлѣнному и земному превозмогла надъ любовію къ нетлѣнному и небесному, и страхъ человѣческій превозмогъ надъ страхомъ Божіимъ; почему вмѣсто доброй славы понесли они стыдъ. Итакъ всѣмъ намъ не должно обращать вниманія на трудъ ради праваго исповѣданія Господа нашего Іисуса Христа. Въ такомъ случаѣ и дѣятельная жизнь наша, ставъ твердою, будетъ благопріятна Богу, по слову Апостола: безъ вѣры же невозможно угодити Богу (Евр. 11, 6).

Пишемъ же тебѣ объ этомъ, чтобы не лишиться тебѣ своей опоры, увлекшись заблужденіемъ нечестивцевъ, и не вступить въ согласіе съ тѣми, которыхъ отлучаетъ Апостолъ, говоря: мнози бо ходятъ, ихже многажды глаголахъ вамъ, нынѣ же и плача глаголю, враги креста Христова, имже кончина погибель, имже богъ чрево, и слава въ студѣ ихъ, иже земная мудрствуютъ. Наше бо житіе на небесѣхъ есть, отъонудуже и Спасителя ждемь Господа нашего Іисуса Христа (Флп. 3, 18-20); почему и смѣло взываемъ: намъ же да не будетъ хвалитися токмо о крестѣ Господа нашего Іисуса Христа (Гал. 6, 14). Итакъ удаляйся общенія съ раскольниками и еретиками, особенно же удаляйся ереси тѣхъ, которые единаго Господа нашего Іисуса Христа раздѣляютъ на-двое. Они вѣруютъ тому, что чуждо вѣрованію 318-ти святыхъ отцевъ въ Никеѣ. Ибо Соборъ Никейскій исповѣдалъ рожденнаго Единороднаго Сына Божія, Бога отъ Бога, Свѣта отъ Свѣта, истиннаго Бога отъ истиннаго Бога, пострадавшаго плотію ради насъ человѣковъ, и ради нашего спасенія снисшедшаго, воплотившагося и вочеловѣчившагося, пострадавшаго и воскресшаго въ третій день, восшедшаго на небо и грядущаго судить живыхъ и мертвыхъ. Но раздѣляющіе единаго Господа, по неизреченномъ Его соединеніи, вѣруютъ не во Святую Единосущную Троицу, но въ четверицу, то естъ, въ Бога, Сына Божія, человѣка и Духа Святаго, и поэтому не покаряются уже святому Никейскому Собору.

Итакъ необходимо намъ исповѣдывать, что Святая приснодѣвственная Марія дѣйствителъно есть Богородица, чтобы не впасть въ ихъ злохуленіе. Ибо отрицающіе, что Святая Дѣва дѣйствительно есть Богородица, не суть уже вѣрные, но ученики фарисеевъ и саддукеевъ; напитанные ихъ закваскою, ослѣпили они очи ума своего, хуля Господа и говоря: о добрѣ дѣлѣ каменіе не мещемъ на Тя, но о хулѣ, яко Ты человѣкъ сый, твориши себе Бога (Іоан. 10, 33). А исповѣдующіе, что Святая Дѣва есть Богородица, да не отрицаются Распятаго за насъ Бога. Ибо Рожденнаго Святою Дѣвою распяли іудеи. Если же Распятаго за насъ исповѣдуешь человѣкомъ, а не Богомъ въ дѣйствительности; то Богородица, по твоему ученію, уже не Богородица, а человѣкородица. Итакъ не отвергай благодать Божію. Ибо Рожденнаго Святою Богородицею распяли іудеи. А мы исповѣдуемъ, что прежде вѣковъ неизреченно Рожденный отъ Отца, Богъ отъ Бога, на послѣдокъ временъ благоволилъ воплотиться отъ Духа Святаго. И, отъ Святой Дѣвы заимствовавъ плоть и въ ней пріявшую жизнь единосущную и подобостраждущую нашей душѣ словесную душу, пострадалъ за насъ плотію. Посему припадаемъ и покланяемся честному кресту; потому что это крестъ не простаго человѣка, но Бога.

Учитъ же насъ и Апостолъ, говоря: премудрость глаголемъ въ совершенныхъ: премудрость же не вѣка сего, ни князей вѣка сего престающихъ: но глаголемъ премудрость Божію въ тайнѣ сокровенную, юже предустави Богъ прежде вѣкъ въ славу нашу, юже никтоже отъ князей вѣка сего разумѣ: аще бо быша разумѣли, не быша Господа славы распяли (1 Кор. 2, 6-8). Но простый человѣкъ не есть Господь славы; мы же покланяемся распятому за насъ Богу. Ибо сказано: увѣдите, яко Господь той есть Богъ нашъ: Той сотвори насъ, а не мы: мы же людіе Его, и овцы пажити Его (Псал. 99, 3); и на Него уповая, ожидаемъ воскресенія изъ мертвыхъ. Ибо Самъ сказалъ: Азъ есмь воскрешеніе и животъ: вѣруяй въ Мя, аще и умретъ, оживетъ, и всякъ живый и вѣруяй въ Мя не умретъ во вѣки (Іоан. 11, 25-26). Посему-то причащаемся святаго тѣла и крови Его, ожидая воскресенія изъ мертвыхъ, какъ сказалъ Онъ: ядый Мою плоть и піяй Мою кровь, имать животъ вѣчный, и Азъ воскрешу его въ послѣдній день (Іоан. 6, 54). Ибо Онъ — упованіе всѣхъ концевъ земли и сущихъ въ морѣ далече. А простый человѣкъ не можетъ быть упованіемъ міра. Почему написано: проклятъ человѣкъ, иже надѣется на человѣка, и утвердитъ плоть мышцы своея на немъ, и отъ Господа отступитъ сердце его. И будетъ яко дивія мирика въ пустыни, и не узритъ, егда пріидутъ благая, и обитати будетъ въ сухотѣ и въ пустыни, въ землѣ сланѣй и необитаемѣй. И благословенъ человѣкъ, иже надѣется на Господа, и будетъ Господь упованіе его, и будетъ яко древо насажденное при водахъ, и во влагѣ пуститъ кореніе свое, и не убоится, егда пріидетъ зной, и будетъ на немъ стебліе зелено, во время бездождія не устрашится, и не престанетъ творити плода (Іер. 17, 5-8). Посему, желающіе избѣгнуть клятвы, и сподобиться благословенія, да не отрицаются отъ распятаго за насъ Бога, чтобы не лишиться имъ славы праведныхъ, когда самъ Господь пріидетъ воздать благая вѣрующимъ во имя Его. Ибо самъ Онъ сказалъ: всякъ, иже исповѣсть Мя предъ человѣки, исповѣмъ его и Азъ предъ Отцемъ Моимъ, Иже на небесѣхъ (Матѳ. 10, 32). Ибо не простаго человѣка родила Святая Дѣва, но воплотившагося Бога-Слова. И Евангелистъ вопіетъ: въ началѣ бѣ Слово, и Слово бѣ у Бога и Богъ бѣ Слово. Сей бѣ искони у Бога. Вся Тѣмъ быша, и безъ Него ничтоже бысть, еже бысть (Іоан. 1, 1-3); и еще: Слово плоть бысть, и вселися въ ны (Іоан. 1, 14). Ибо сущій Богъ сталъ для насъ человѣкомъ неизмѣнно и несліянно, сталъ, чѣмъ не былъ, пребывъ, чѣмъ былъ, между тѣмъ, какъ естество Его пребыло непреложнымъ и неизмѣнившимся; потому что все возможно Богу, и ничего нѣтъ для Него невозможнаго.

Итакъ Того, Кто воплотился отъ Святаго Духа, рожденъ святою Дѣвою въ Виѳлеемѣ и повитъ пеленами, Кому поклонились волхвы, Кто во Іорданѣ крещенъ Іоанномъ, о Комъ засвидѣтельствовалъ Отецъ: Сей есть Сынъ Мой возлюбленный (Матѳ. 3, 7), — Того распяли беззаконные іудеи. И да убѣдитъ тебя Апостолъ, говоря: сіе да мудрствуется въ васъ, еже и во Христѣ Іисусѣ, Иже во образѣ Божіи сый, не восхищеніемъ непщева быти равенъ Богу, но Себе истощилъ, зракъ раба пріимъ, въ подобіи человѣчестѣмъ бывъ, и образомъ обрѣтеся якоже человѣкъ, смирилъ Себе, послушливъ бывъ даже до смерти, смерти же крестныя (Флп. 2, 5-8). И такъ о Немъ Распятомъ и Предтеча проповѣдуетъ, говоря: грядый же по мнѣ, крѣплій мене есть, Ему же нѣсмь достоинъ сапоги понести: Той вы креститъ Духомъ Святымъ, и огнемъ: Ему же лопата въ руцѣ Его, и отребитъ гумно Свое, и соберетъ пшеницу Свою въ житницу Свою, плевы же сожжетъ огнемъ негасающимъ (Матѳ. 3, 11-12).

Распявшіе прежде распятія вопрошали Распятаго: рцы намъ не обинуяся, аще Ты еси Христосъ? Распятый же Господь славы отвѣчалъ имъ: Рѣхъ вамъ уже, и не вѣруете. Дѣла, яже Азъ творю о имени Отца Моего, та свидѣтельствуютъ о Мнѣ: но вы не вѣруете: нѣсте бо отъ овецъ Моихъ. Овцы Моя гласа Моего слушаютъ, и Азъ знаю ихъ: и по Мнѣ грядутъ. И Азъ дамъ имъ животъ вѣчный; и не погибнутъ во вѣки, и не восхититъ ихъ никтоже отъ руки Моея (Іоан. 10, 24-28). И архіерей говорилъ Ему: заклинаю тя Богомъ Живымъ, да речеши намъ: аще ты еси Христосъ Сынъ Божій? Господь говоритъ ему: ты реклъ еси. Отселѣ узрите Сына человѣческаго, сѣдяща одесную силы, и грядущаго на облацѣхъ небесныхъ (Матѳ. 26, 63-64). Когда и съ самарянкою бесѣдовалъ у кладязя, и отвѣчала она Ему: вѣмы, яко Мессія пріидетъ, глаголемый Христосъ: егда Той пріидетъ, возвѣститъ намъ вся; тогда Господь говоритъ ей: Азъ есмь глаголяй съ тобою (Іоан. 4, 25-26). Самъ также Распятый не утаилъ отъ учениковъ Своихъ объясненія плевелъ, сказавъ: сѣявый доброе сѣмя есть Сынъ Человѣческій: а село есть міръ; доброе же сѣмя, сіи суть сынове царствія: а плевелы, суть сынове непріязненніи, а врагъ всѣявый ихъ, есть діаволъ: а жатва, кончина вѣка есть: а жатели, Ангели суть. Якоже убо собираютъ плевелы, и огнемъ сожигаютъ: тако будетъ въ скончаніе вѣка. Послетъ Сынъ Человѣческій Ангелы Своя, и соберутъ отъ царствія Его всѣ соблазны, и творящихъ беззаконіе, и ввергутъ ихъ въ пещь огненную: ту будетъ плачъ и скрежетъ зубомъ. Тогда праведницы просвѣтятся яко солнце, во славѣ Отца ихъ. Имѣяй уши слышати да слышитъ (Матѳ. 13, 37-43). Самъ также Распятый научилъ, сказавъ: егда пріидетъ Сынъ Человѣческій во славѣ Своей, и вси святіи Ангели съ Нимъ: тогда сядетъ на престолѣ славы Своея, и соберутся предъ Нимъ вси языцы, и разлучитъ ихъ другъ отъ друга, якоже пастырь разлучаетъ овцы отъ козлищъ, и поставитъ овцы одесную себе, а козлища ощуюю (Матѳ. 25, 31-33).

Онъ есть Царь; царству Его не будетъ конца. На Него изрекли хулу скверныя оныя уста. Впрочемъ, всѣ они не имѣютъ въ себѣ корня, потому что отвергли неколебимое основаніе истины, то есть, Господа нашего Іисуса Христа. Имъ справедливо сказалъ бы Пророкъ Исаія: уповаютъ на суетная, и глаголютъ ложная, яко зачинаютъ трудъ, и раждаютъ беззаконіе. Яица аспидска разбиша, и поставъ паучинный ткутъ, и хотяй отъ яицъ ихъ ясти, разбивъ запортокъ обрѣте, и въ немъ василиска. Доставъ ихъ не будетъ въ ризу, и не одеждутся отъ дѣлъ своихъ (Ис. 59, 4-6). Ибо не стыдятся ругаться надъ страданіемъ Спасителя нашего Бога, Которымъ спасено все словесное естество; напротивъ того пустословіемъ своимъ совращаютъ вѣру нѣкоторыхъ, не взирая на гнѣвъ самого Господа, Который ясно выражаетъ сіе въ притчахъ, и говоритъ: горе вамъ книжницы и фарисее лицемѣри, яко затворяете царствіе Божіе предъ человѣки. Вы бо не входите, ни желающихъ внити оставляете внити (Матѳ. 23, 13).

Пророкъ, хотя и великъ былъ, однако же человѣкъ, а потому сказалъ: обаче Богъ избавитъ душу мою изъ руки адовы, егда пріемлетъ мя (Псал. 48, 16). Единородный же Сынъ Божій, показывая полномочіе Божества Своего, сказалъ: сего ради Мя Отецъ любитъ, яко Азъ душу Мою полагаю, да паки пріиму ю. Никтоже возметъ ю отъ Мене, но Азъ полагаю ю о Себѣ. Область имамъ положити ю, и область имамъ паки пріяти ю (Іоан. 10, 17-18). Ибо, пріявъ на Себя единосущное съ нашимъ тѣло, даруетъ человѣкамъ побѣду.

Не говоримъ, что плоть Слова снишла съ неба, что спасеніе наше совершено въ призракѣ и мечтательно. Да не будетъ сего! Но утверждаемъ, что Слово подлинно въ дѣйствительности воплотилось отъ сѣмени Давидова, согласно съ Писаніями, какъ и Архангелъ Гавріилъ благовѣствовалъ святой Дѣвѣ и Богородицѣ Маріи, сказавъ: Радуйся Благодатная: Господь сь Тобою. Она же смутися о словеси, и помышляше, каково будетъ цѣлованіе сіе. И рече Ангелъ Ей: не бойся Маріамъ: обрѣла бо еси благодать у Бога. И се зачнети во чревѣ, и родиши Сына, и наречеши имя Ему Іисусъ. Сей будетъ Велій, и Сынъ Вышняго наречется: и дастъ Ему Господь Богъ престолъ Давида отца Его, и воцарится въ дому Іаковли во вѣки, и царствію Его не будетъ конца (Лук. 1, 29-33). Говорилъ же сіе Архангелъ, давая тѣмъ разумѣть, что Господь нашъ для спасенія человѣковъ содѣлается сыномъ Давидовымъ по плоти. Ибо писаніе говоритъ: не оскудѣеть князь отъ Іуды, и вождь отъ чреслъ его, дондеже пріидутъ отложенная ему: и Той чаяніе языковъ (Быт. 49, 10). А пророкъ Исаія говоритъ: се Дѣва во чревѣ зачнетъ, и родитъ Сына, и нарекутъ имя Ему Еммануилъ (Ис. 7, 14). И еще: Яко отроча родися намъ, Сынъ и дадеся намъ, Его же начальство бысть на рамѣ Его: нарицается имя Его велика совѣта Ангелъ. Приведу бо миръ на князи, миръ и здравіе имъ. Веліе начальство Его, и мира Его нѣсть предѣла на престолѣ Давидовѣ, и на царствѣ Его, исправити е, и заступити его въ правдѣ и судѣ отнынѣ и до вѣка: ревность Господа Саваоѳа сотворитъ сія (Ис. 9, 6-7). О страданіи же Господнемъ говоритъ еще: Сей грѣхи наша носитъ, и о насъ болѣзнуетъ, и мы вмѣнихомъ Его быти въ трудѣ и въ язвѣ и во озлобленіи. Тойже язвенъ бысть за грѣхи наши, и мученъ бысть за беззаконія наша, наказаніе мира нашего на Немъ будетъ, язвою Его мы вси изцѣлѣхомъ (Ис. 53, 4-5).

А неблагодарнымъ, отвергающимъ благодѣянія Его, Господь говоритъ чрезъ Пророка: и положиша на Мя злая за благая, и ненависть за возлюбленіе Мое (Псал. 108, 5). И исполнилось о Немъ также пророчество, которое говоритъ: горе чада отступившая, сія глаголетъ Господь: сотвористе совѣтъ не Мною, и завѣтъ не Духомъ Моимъ, приложити грѣхи ко грѣхомъ (Ис. 30, 1).

Но мы пѣснословимъ и благодаримъ искупившаго насъ Бога, и поклоняемся Ему, потому что умилосердился къ роду человѣческому, погубленному діаволомъ, и не оставилъ насъ, чтобы въ конецъ возобладалъ нами врагъ, но, по великой милости Своей, избавилъ насъ отъ лести идольской. Ибо, прежде пришествія Его къ намъ, вся земля очернялась идолобѣсіемъ. Но какъ скоро благоволилъ принять на Себя наше естество, изнемогли идолы, просіяло же богочестіе. Гдѣ теперь кровавыя жертвы и прорицалища? Гдѣ мечтаніе волхвовъ и прочія бѣсовскія прельщенія? Когда сіе прекратилось и изнемогло? Не тогда ли, какъ явился крестъ Спасителя нашего? Когда возсіяло такъ боговѣдѣніе, или когда до такой степени стала пренебрегаемою смерть? Не съ того ли времени, какъ явился крестъ? И никто не сомнѣвается въ семъ, видя, какъ святые мученики для Спасителя нашего Христа пренебрегаютъ смерть, по написанному: пожре смерть возмогши, и паки отъятъ Господь всякую слезу отъ всякаго лица (Ис. 25, 8); потому что съ пришествіемъ жизни смерть умерщвлена, какъ Самъ сказалъ: Азъ пріидохъ, да животъ имутъ и лишше имутъ (Іоан. 10, 10); и съ возсіявшимъ свѣтомъ исчезла тьма, какъ Самъ опять изрекъ: Азъ есмь свѣтъ міру; ходяй по Мнѣ, не имать ходити во тмѣ, но имать свѣтъ животный (Іоан. 8, 12). Посему и Пророкъ повелѣваетъ намъ, говоря: Хвалите Господа, воспойте имя Его, возвѣстите во языцѣхъ славная Его: поминайте, яко вознесеся имя Его. Хвалите имя Господне, яко высокая сотвори, возвѣстите сія по всей земли. Веселитеся и радуйтеся вси живущіи въ Сіонѣ, яко вознесеся Святый Израилевъ посреди тебе (Ис. 12, 4-6).

Къ Самому вознесенному на крестѣ приступали Апостолы, говоря: что есть знаменіе Твоего пришествія, и кончины вѣка сего? И отвѣщавъ Іисусъ рече имъ: блюдите да никтоже васъ прельститъ. Многи бо пріидутъ во имя Мое глаголюще: азъ есмь Христосъ: и мнозѣ прельстятъ (Матѳ. 24, 3-4). И въ продолженіе рѣчи говоритъ: Аще рекутъ, се въ пустыни есть: не изыдите. Се въ сокровищахъ: не имите вѣры. Якоже бо молнія исходитъ отъ востокъ, и является до западъ, тако будетъ пришествіе Сына Человѣческаго (Матѳ. 24, 26-27). Ибо Онъ неотлучный Богъ, нашего ради спасенія благоволилъ безстрастно плотію приразиться смерти, чтобы страданіемъ Своимъ даровать намъ безстрастіе.

А чтобы тебѣ знать, что пострадалъ какъ человѣкъ, Онъ самъ, предвѣдущій Богъ, сказалъ ученикамъ Своимъ наединѣ: се восходимъ во Іерусалимъ, и Сынъ Человѣческій преданъ будетъ архіереемъ и книжникомъ: и осудятъ Его на смерть, и предадятъ Его языкомъ на поруганіе и біеніе и пропятіе: и въ третій день воскреснетъ (Матѳ. 20, 18. 20). И чтобы кто изъ невѣрующихъ не нашелъ предлога сказать: «не о Себѣ говоритъ сіе Господь, но другой нѣкто постраждетъ это», спрашиваетъ учениковъ Своихъ: кого Мя глаголютъ человѣцы быти Сына Человѣческаго? Они же рѣша: ови убо Іоанна Крестителя; иніи же Илію; друзіи же Іеремію, или единаго отъ Пророкъ. Тогда говоритъ имъ: вы же кого Мя глаголете быти? На отвѣтъ же Симона Петра: Ты еси Христосъ, Сынъ Бога Живаго, сказалъ ему Іисусъ: Блаженъ еси Симоне варъ Іона, яко плоть и кровь не яви тебѣ, но Отецъ Мой, Иже на небесѣхъ. И Азъ же Тебѣ глаголю, яко ты еси Петръ, и на семъ камени созижду Церковь Мою, и врата адова не одолѣютъ ей. И дамъ ти ключи царства небеснаго: и еже аще свяжеши на земли, будетъ связано на небесѣхъ: и еже аще разрѣшиши на земли, будетъ разрѣшено на небесѣхъ (Матѳ. 16, 13-19). Но дарованія сіи не человѣческія, а живаго и истиннаго Бога. Ибо одно Божество и одна сущность прославляются въ трехъ Ипостасяхъ. Потому и мы вѣрующіе, исповѣдуя, взываемъ: Единъ Святый Отецъ, Единъ Святый Сынъ, Единъ Святый Духъ. Аминь!

Да не приводятъ же насъ въ ужасъ скорби, окружающія вѣрныхъ. Ибо Господь славы предсказалъ ихъ въ Евангеліяхъ: Предадятъ вы въ скорби, говоритъ Онъ, и убіютъ вы, и будете ненавидими всѣми языки имене Моего ради. И тогда соблазнятся мнози, и другъ друга предадятъ, и возненавидятъ другъ друга: и мнози лжепророцы возстанутъ, и прельстятъ многія: и за умноженіе беззаконія, изсякнетъ любы многихъ (Матѳ. 24, 9-12). Въ ободреніе же увѣровавшихъ въ Него говорилъ Онъ также: не убойтеся отъ убивающихъ тѣло, душѝ же не могущихъ убити: убойтеся же паче могущаго и душу и тѣло погубити въ гееннѣ (Матѳ. 10, 28). И еще говорилъ: вы будете имѣть скорби въ мірѣ, а міръ возрадуется: вы же печальни будете, но печаль ваша въ радость будетъ. Жена егда раждаетъ, скорбь имать, яко пріиде годъ ея: егда же родитъ отроча, ктому не помнитъ скорби за радость, яко родися человѣкъ въ міръ. И вы печаль убо имате нынѣ: паки же узрю вы, и возрадуется сердце ваше, и радости вашея никтоже возьметъ отъ васъ (Іоан. 16, 20-22). Почему Апостолъ говоритъ: Аще умрохомъ со Христомъ, и живи будемъ съ Нимъ (Рим. 6, 8). Аще отвержемся, и Той отвержется насъ. Аще не вѣруемъ, Онъ вѣренъ пребываетъ, отрещися бо Себе не можетъ (2 Тим. 2, 12-13). Непщую бо, яко недостойны страсти нынѣшняго времене къ хотящей славѣ явитися въ насъ (Рим. 8, 18). И еще: вси же хотящіи благочестно жити о Христѣ Іисусѣ, гоними будутъ. Лукавіи же человѣцы и чародѣи преуспѣютъ на горшее, прельщающе и прельщаеми (2 Тим. 3, 12-13).

Итакъ, не обманывайся человѣкъ, прекословя истинѣ. Страшно есть, еже впасти въ руцѣ Бога Живаго (Евр. 10, 31). Послушай, чтó говоритъ Спаситель нашъ: Кая польза человѣку, аще міръ весь пріобрящетъ, душу же свою отщетитъ? Или что дастъ человѣкъ измѣну за душу свою? Пріити бо имать Сынъ Человѣческій во славѣ Отца Своего, со Ангелы Своими: и тогда воздастъ комуждо по дѣяніемъ его (Матѳ. 16, 26-27). Посему и Апостолъ говоритъ: Благодарити должни есми Бога всегда о васъ, братіе, якоже достойно есть, яко превозрастаетъ вѣра ваша, и множится любовь единаго коегождо всѣхъ васъ другъ ко другу: яко самѣмъ намъ хвалитися о васъ въ церквахъ Божіихъ, о терпѣніи вашемъ и вѣрѣ, во всѣхъ гоненіихъ вашихъ и скорбѣхъ, яже пріемлете, показаніе праведнаго суда Божія, егоже ради и страждете. Аще убо праведно у Бога, воздати скорбь оскорбляющимъ васъ, а вамъ оскорбляемымъ отраду съ нами, во откровеніи Господа Іисуса съ небесе, со Ангелы силы Своея, во огни пламеннѣ, дающаго отмщеніе не вѣдущимъ Бога и не послушающимъ благовѣствованія Господа нашего Іисуса Христа: иже муку пріимутъ, погибель вѣчную отъ лица Господня, и отъ славы крѣпости Его: егда пріидетъ прославитися во святыхъ Своихъ, и дивенъ быти во всѣхъ вѣровавшихъ (2 Сол. 1, 3-10).

Видишь ли, что добровольно претерпѣвшій крестъ есть Тотъ Самый, Кто послетъ Ангелы Своя съ трубнымъ гласомъ веліимъ собрати избранныя Его отъ четырехъ вѣтръ, отъ конецъ небесъ до конецъ ихъ (Матѳ. 24, 31)? Видишь ли, что добровольно претерпѣвшій крестъ есть Тотъ Самый, Кто пріидетъ съ великою славою и силою на облакахъ небесныхъ судитъ вселенную въ правдѣ?

Итакъ никто да не обольщаетъ тебя отступать отъ праваго исповѣданія Святой, пречистой и единосущной Троицы. Не потерпи, чтобы благочестивый помыслъ твой растлѣваемъ былъ людьми растлѣнными умомъ и неискусными въ вѣрѣ, порабощенными предразсудкамъ, и страшащимися молвы людской. Ибо на нихъ исполняется изреченіе Пророка, въ которомъ сказано: не увѣдаша смыслити, яко отемнѣша очи ихъ, еже видѣти, и разумѣти сердцемъ своимъ (Ис. 44, 18). И не помыслили они въ душѣ своей о сказанномъ у Апостола: явися благодать Божія спасительная всѣмъ человѣкомъ, наказующи насъ, да отвергшеся нечестія и мірскихъ похотей, цѣломудренно и праведно и благочестно поживемъ въ нынѣшнемъ вѣцѣ, ждуще блаженнаго упованія и явленія славы великаго Бога и Спаса нашего Іисуса Христа; Иже далъ есть Себе за ны, да избавитъ ны отъ всякаго беззаконія, и очиститъ Себѣ люди избранны, ревнители добрымъ дѣломъ (Тит. 2, 11-14).

Итакъ будь внимателенъ къ себѣ, и тщательно храни душу свою; да не будетъ въ сердцѣ твоемъ слова тайнаго, или дѣла неправеднаго. Живо бо слово Божіе и дѣйственно, и острѣйше паче всякаго меча обоюду остра, и проходящее даже до раздѣленія души же и духа, членовъ же и мозговъ, и судительно помышленіемъ и мыслемъ сердечнымъ: и нѣсть тварь не явлена предъ Нимъ, вся же нага и объявлена предъ очима Его: къ Нему же намъ слово (Евр. 4, 12-13). И у другаго говоритъ: нагъ адъ предъ Нимъ, и нѣсть покрывала пагубѣ (Іов. 26, 6).

Силенъ же есть Богъ; и Онъ не попуститъ, чтобы совершенно поглотила насъ буря невѣрія; но привлечетъ тебя къ Себѣ, утверждая въ истинной вѣрѣ, чтобы съ дерзновеніемъ непостыдно могъ ты сказать вмѣстѣ съ Апостоломъ: подвигомъ добрымъ подвизахся, теченіе скончахъ, вѣру соблюдохъ: прочее убо соблюдается мнѣ вѣнецъ правды, егоже воздастъ ми Господь праведный Судія, въ день онъ, не токмо же мнѣ, но и всѣмъ возлюбльшимъ явленіе Его (2 Тим. 4, 7-8). Ибо Самъ сказалъ: блаженъ есть, иже аще не соблазнится о Мнѣ (Матѳ. 11, 6).

Пріймите же сіе отъ меня въ видѣ совѣта; ибо, хотя и грѣшенъ я, но, по милости Божіей, не дошелъ до такого безумія, чтобы, слыша, какъ хулятъ Господа славы, не дать на сіе отзыва, по мѣрѣ силъ своихъ.

Источникъ: Творенія иже во святыхъ отца нашего Ефрема Сирина. Часть четвертая. — М.: Въ Типографіи В. Готье, 1850. — С. 141-156. (Творенія святыхъ отцевъ въ русскомъ переводѣ, издаваемыя при Московской Духовной Академіи, Томъ 15.)

Назадъ / Къ оглавленію раздѣла / Впередъ


Наверхъ / Къ титульной страницѣ

0